3.000 varenumre og fire fabrikker
Orkla Foods Danmark har i 2016, efter opkøbet af Rieber & Søn for 2½ år siden, 3.000 varenumre og fire fabrikker. De mest kendte mærker er: Den Gamle Fabrik, K-Salat, Beauvais, Glyngøre, Bähncke, Pastella, Risifrutti samt nytilkomne Tropicana Juice.
Brandslukning eller overblik?
CRM Manager hos Orkla Foods, Thomas Henriksen, fortæller, at Orkla Foods og Rieber & Søn havde hver deres ERP- og CRM-system. ”Det betød, at vi havde to forskellige forretningsgange for at oprette, håndtere og redigere stamdata. Derudover var output fra systemerne ikke ensrettede og kvalitetsmæssigt ikke sammenlignelige”.
Thomas fortsætter: ”Konsekvensen af de to forretningsgange var, at oprettelse af nye varenumre var meget omstændigt. Det betød, at det var svært at efterleve grossisternes krav om at varestamdata og vareoprettelse skal være på plads 28 uger inden distribution.
Selvom vi overskred de 28 uger - lykkedes det altid at få varerne i distribution, men ikke uden bøvl og utilfredshed hos grossisterne. Det resulterede i, at vi i Orkla Foods ofte skulle slukke ildebrande fremfor at have et fremadrettet overblik. Det skulle der findes en løsning på!”
Løsningen
Orkla Foods skulle have én samlet løsning, hvor alle produkt- og stamdata kunne oprettes og redigeres – uanset hvilken produktgren varerne kom fra. På den måde løses problemerne med de forskellige forretningsgange for samme stykke arbejde. Løsningen er fmcgProducts. Efter beslutningen om at fmcgProducts fra fmcg solutions skulle fungere som fundament, tog indsamling og klargøring af data ca. 1½ år. Thomas forklarer, at den lange implementeringsperiode især skyldes store udfordringer med stamdata, de interne processer samt ansvarsområder.
”fmcg solutions har været hurtige til at løse de udfordringer, der opstod undervejs i processen. fmcgProducts er blevet udvidet med egne felter, som Orkla Foods i dag bruger til intern styring, og supporten fra fmcg solutions har altid været god og med en hurtig respons” beretter Thomas.
Han fortsætter: ”Hele processen har været et stort - men nødvendigt - arbejde for at få styr på produktdata og sikre at vi overholder lovgivningen. En af styrkerne ved fmcgProducts er de indbyggede kontroller. Eksempelvis kan man ikke indtaste en pakkeenhed uden at have angivet en basisenhed. Kontrollerne er med til at holde fokus og sikre datakvaliteten”.
Fremtiden
Afslutningsvis fortæller Thomas, at der i dag er der tæt på 50 brugere, der dagligt benytter fmcgProducts. ”Nogle brugere har ret til at administrere produktdata, mens andre - eksempelvis ansatte på produktionsfabrikker - alene kan slå stamdata op”, forklarer han. Orkla Foods er derfor næsten i mål med ét centralt system, hvor al oprettelse og vedligeholdelse af stamdata bliver foretaget – uanset produktgren.
”Vi har nu et enkelt PIM system, der frigiver en række ressourcer og sikrer korrekte produktdata alle steder”,
slutter Thomas Henriksen.